Sindromul Yarmilla de Beatrice Seres – Editura Literpress Publishing – recenzie

Autor recenzie: Arcidalia Ghenof

Sindromul Yarmilla

Autor: Beatrice Seres

Editura Literpress Publishing

thriller

“Sindromul Yarmilla este o poveste despre o tânără care, în urma unui incident, dezvoltă sindromul Cotard. Asta o face să creadă că a trecut în neființă și o face să-și piardă moralitatea și emoțiile. Ea încearcă să evadeze din casa familiei pe care o suspectează că ar avea legătură cu propria moarte și fuge în casa unui individ care o folosește drept unealtă în scopuri criminale. Yarmilla Morris este o femeie frivolă, dar foarte populară, întrucât este sora unui solist și imaginea trupei sale.  Mulți încep să o ocolească pentru că reacțiile și atitudinea ei nu sunt ale unei femei normale. O evită, dar în același timp există și o atracție irezistibilă care îi fac să se apropie de ea. Încep să apară și tot felul de crime macabre, unele parcă comandate, altele inexplicabile.”

Mărturisesc că m-a intrigat cartea începând cu titlul și continuând cu descrierea de pe copertă.  Am început s-o citesc dar,  după primele pagini, am căutat,  uimită și curioasă, pe net date despre Sindromul Cotard, pentru a putea înțelege mai bine. Așa am reușit să înțeleg stările contradictorii ale protagonistei, întâmplările prin care trece și reacțiile ei.

Dar să vorbim puțin despre personaje…

Trei frați Yarmilla, Petir și Eyad, rămași de timpuriu fără părinți,  încearcă  să-și facă o viață.  Yarmilla își sprijină frații, pe Petir să-și facă o trupă cu care susține concerte, chiar devine imaginea lor , după ce Anze, chitaristul îndrăgostit de ea , îi compune o piesă căreia îi dă numele ei. Iar pe Eyad îl îndeamnă să-și continue studiile. Ea părea să fie bine,  deși marcată de dispariția părinților, ceea ce era până la urmă normal, dar și de faptul că au continuat să locuiască în aceeași casă , cu atâtea amintiri. O mai bântuia și întâmplarea de la 15 ani când privirile i se intersectaseră,  pentru câteva secunde,  cu un băiat aflat peste drum de ea. Câteva clipe care au marcat-o , și care de atunci i se derulau iar și iar în minte. Yarmilla era o fire populară și părea uneori frivolă, dar iubea și singurătatea, și  visa cu ochii deschiși. De fiecare dată scenariul întâlnirii , cu cel întrezărit o clipă și niciodată văzut de atunci, era altul. Părea ca și cum se legaseră cu fire indestructibile,  deși nu se cunoșteau. Dar anii trecuseră, ea crescuse, prioritățile se schimbaseră și totuși visele își păstraseră locul.

În viața lui Petir apare Hanna, pe care o ia de soție, iar Anze o cere pe nonconformista Yarmilla în căsătorie.  Ținea la el și acceptă, dar soarta lovește din nou, unul dintre invitații soțului ei se dovedește a fi băiatul pe care-l visa de la 15 ani. Se recunosc, îi află și numele Rene Arcand, își povestesc viețile , remarcând faptul că mereu par a fi în contratimp. Rene îi spune că a căutat-o parcă în fiecare femeie,  aici și în periplul lui prin lume, că a pictat-o în tablouri,  căutând să nu-i uite trăsăturile. În final se căsătorise și acum nu-și putea părăsi soția din cauza necazului ei.

Dar revederea cu Rene o determină pe Yarmilla să-l părăsească pe Anze în ziua nunții, și acesta se sinucide. Sigur că tot oprobiul fanilor și ura părinților acestuia se revarsă asupra Yarmillei, influențând și soarta trupei, toboșarul pleacă și este înlocuit de un tip taciturn și veșnic încruntat Gunter. Totuși frații sunt frați și se împacă.

Doar că  problema medicală pe care o are Yarmilla provoacă declanșarea unor tendințe sinucigașe, ea e convinsă că a murit și familia încearcă s-o țină în viață. Nu mai mănâncă, ai ei sunt obligăți s-o hidrateze cu forța, își sapă groapa în cimitir, este adusă acasă de poliție. Până la urmă familia e nevoită s-o pândească, s-o închidă în casă, s-o supravegheze. Dar dragostea și teama lor  sunt prost înțelese de Yarmilla. Este o afecțiune ciudată căreia doctorii nu-i dau de capăt.

De asta profită Gunter, care o cere de soție, susținând c-o va elibera, dar având de fapt planurile lui. Și Yarmilla va schimba casa ei cu închisoarea din casa lui și cu manipulările la care este supusă în mod perfid.  Încet, încet Gunter o va transforma într-o asasină.

De ce ? Ce planuri avea Gunter?

De ce o obligă pe Yarmilla să ucidă și pe cine?

Ce se întâmplă cu Yarmilla?