La 20 de ani

 Revista Rânduri cu dichis by Literatură pe tocuri Nr. 4 Februarie 2017

La 20 de ani 

Autor: Gabriela Maria Ionescu
       

     Anul 1981 octombrie, după examenul de bacalaureat luat cu 9,45 şi un eşec la admiterea în Facultatea de inginerie de la Galaţi (îmi lipsiseră numai 40 de sutimi pentru a fi admisă), m-am pezentat la locul de muncă de pe repartiţia dată de la liceu. Din promoţia noastră 120 de absolvenţi majoritatea fete, (liceul fusese iniţial unul teoretic cu profil uman, dar la indicaţia preţioasă a PCR a fost transformat într-unul industrial datorită dezvoltăriI industriei din perioada aceea); ne-am prezentat la repartiţie numai 4 la Întreprinderea Mecanică Năvală, pe scurt IMN. Tovarăşul de la personal vădit mirat de atitudinea mea m-a întrebat pe un ton superior :

-Tu chiar vrei să lucrezi la noi ?
  
-Da, am răspuns ! Aici am făcut practică pe timpul liceului, am dat la facultate şi am picat, nu am ce face.
  -Toate colegele tale şi-au luat negaţie şi şi-au căutat de muncă în altă parte. Întreprinderea este un loc al bărbaţilor şi eu nu am vreun post de secretară să îţi dau nici în vreun birou călduţ, te voi da într-o secţie, înţelegi ??

 -Da, am răspuns, voi lucra în secţie!
  
Mi-a făcut fişa de angajare, m-a trimis la protecţia muncii pentru instructaj şi apoi m-a trimis la medic pentru a-mi completa fişa medicală.
D-rul Medeleanu m-a privit şi el suspicios şi mi-a pus aceleaşi întrebări :
  
 -Ce cauţi într-un loc al bărbaţilor, loc din care toate colegele tale au fugit pur şi simplu. 

  -Nu mai încerci şi la anul la facultate? Nu te ţin părinţii un an acasă să înveţi …?
  
-Nu voi stă acasă, am spus! Poate voi mai încerca la facultate, dar concurenţa a fost foarte mare unde m-am înscris eu, au fost 6 pe un loc.
– Nu pot să stau acasă pe banii părinţilor şi să îmi plătească şi meditaţii tot anul, părinţii mei sunt simpli muncitori aşa că şi eu voi munci! Poate ca să mă sperie, tovarăşu de la personal m-a trimis în cea mai grea şi mai zgomotoasă secţie. La Mecanică 1 se sudau piese uriaşe de tablă, într-un zgomot infernal. Aici am fost pusă să aşez nişte materiale într-o magazie.    
    În anii ’80 să te afirmi într-o lume a bărbaţilor era imposibil. Dar eu asta îmi doream să răzbesc! Dacă mai aveai şi “dezavantajul” de a fi frumoasă şi blondă erai din start catalogată ca “proastă” sau (scuzaţi limbajul) “curvă“. Doar dacă erai “protejată” de cineva din elită puteai să avansezi şi să te ridici, profesional vorbind. Am muncit mult cu aceste prejudecăţi, eram necăsătorită şi proaspătă într-o lume cu zgomot, praf şi oameni obtuzi. Peste 6 luni s-a eliberat un post la o altă magazie de la Secţia 2. Magazionerul de aici plecase în armată şi aşa am ajuns la Strungărie 2. Încă de la angajare mă pusesem să învăţ tot ce se putea despre toate. M-am pus la punct cu desenul tehnic şi în timp am dat examene din 6 în 6 luni până la treapta a 3a categoria b.
      După un an de muncă, m-am căsătorit, deja erau câţiva care râvneau la postul pe care îl ocupam eu, îşi făcuseră calcule că dacă mă mărit soţul mă va scoate de la muncă şi mă va ţine acasă. Numai că soţul meu era şi el student (fusesem colegi în acelaşi liceu) în anul doi la Academie şi mai avea încă doi ani de studenţie până să câştige şi el bani.

   Am mai muncit încă 3 ani şi în timp chiar pot spune că le-am schimbat percepţia, cel puţin în ceea ce mă priveşte, nu mă mai priveau ca pe o posibilă pradă sau ca pe o proastă cum aveau obiceiul să eticheteze orice femeie care avea “tupeul” să fie blondă într-o lume gri plină cu bărbaţi.
     În cei 5 ani cât am muncit în IMN am fost forţată să evoluez, dar mi-a şi plăcut confruntarea minţilor şi a ambiţiilor profesionale.   Aveam deja al doilea copil şi într-o zi m-a căutat tovarăşul de la personal dacă nu aş vrea să mă întorc la locul de muncă…
  
   -I-am răspuns, că nu mai doresc să revin acolo! Deşi tare mult mi-ar fi plăcut să o fac, numai că viaţa de familie cu doi copii şi soţul plecat tot timpul mă absorbea prea mult şi nu aveam nici un ajutor.
Autor: Gabriela Maria Ionescu
la-20-de-ani

2 thoughts on “La 20 de ani

Leave a Reply

