Interviu Flori Dinu-Atelier de creaţie Europolis

Revista Rânduri cu dichis by Literatură pe tocuri Nr.3 Ianuarie 2017

Interviu Flori Dinu-Atelier de creaţie Europolisflori-dinu

Autor: Coman Iasmina şi Drăgan Milica

   Flori Dinu lucrează cu măiestrie şi transformă lâna în diferite forme. Haine, bijuterii sau accesorii pictate-sunt doar o mică parte din lumea feltingu-ului sau arta împâslitului. Calcule matematice sau doar talent? Chiar dacă tehnica nu este uşoară împâslitul lânei i-a adus notorietate şi pasiunea pentru handmade a devenit o afacere de sine stătătoare. Împreună putem afla de la Flori Dinu ce se ascunde în spatele rezultatului finit.

   1. Suntem curioase şi trebuie să aflăm cum devine o bucată de lână un accesoriu colorat? Ce presupune împâslirea? Cum s-a născut Europolis?

   Flori Dinu: Simplu, printr-o tehnică numită felting sau împâslire, glumesc pe jumătate. Sunt mai multe tehnici de împâslire a lânii însă, cele mai cunoscute sunt needle – felting (împâslirea cu acul), wet-felting (împâslirea cu o soluţie de apă şi săpun) şi nuno-felting (împâslirea pe şi cu diferite materiale de regulă naturale, pentru a creea diferite texturi). Transformarea fibrelor de lână în accesorii viu colorate presupune uneori îmbinarea celor 3 tehnici cel puţin pentru mine, după imaginaţia şi inspiraţia momentului. Pe mine mă inspiră natura prin colorit, forma şi mi se pare potrivită pentru texturile rezultate din împâslire. O floare împâslită deşi este diferită de ce-a din natură te îmbie s-o miroşi pentru că la rândul ei este vie. Totul a început ca un hobby, mă relaxa după o zi lungă de muncă, firesc a devenit pasiune şi dependenţă, nu pot sta relaxată fără să pun măcar puţin de tot mâna pe acul de împâslit, pe croşetă sau pe acul de cusut. Deşi multe din lucrurile făcute de mine au devenit cadouri, tot începeau să se adune şi m-am gândit că ar fi idealul în viaţă dacă aş putea să trăiesc din ceea ce fac din pasiune. Am început în mediul online şi cum lumea nu prea înţelegea ce fac sau din ce sunt făcute accesoriile şi obiectele vestimentare cu mari eforturi am deschis un magazin-atelier. Lucrez acolo unde vin clienţii (bine..mai mult cliente) şi explic ce fac şi cum fac, ce materiale folosesc. Nu ştiu cum este sau dacă este deschis un astfel de atelier în alte oraşe sau în oraşele mari ale ţării, dar în urbea mea mică este inedit dacă nu şocant 🙂 să intri într-un magazin şi vânzătoarea să fie într-un munte de fibre, cu mănuşi în mâini şi multă spumă pe o masă– Bună ziua! acesta este un magazin atelier, eu fac aceste lucruri aici şi acum. 🙂 Cam asta e replica mea.

interviu-flori-dinu-europolis2

   2. Este o tehnică accesibilă sau sunt necesare talente ascunse pentru a crea o rochie sau o bluză handmade nonconformistă?

    Flori Dinu:Poate fi o tehnică accesibilă doar dacă te pasionează foarte mult. Se spune că atunci când vrei să împâsleşti ceva, te asiguri că ai câteva ore la dispoziţie fără să te deranjeze nimeni, o cameră doar pentru tine, muzică bună, câteva sandwich-uri, cafea şi ceva de băut. Adevărul este că nu poţi lucra nimic foarte repede, şi ce-l mai simplu lucru durează ce-l puţin 3,4 ore. Asta în faza “brută” apoi urmează cosmetizarea a ceea ce ai făcut, La un colier îi adaugi încheietoare, sârmă sau poate cosi mărgele, la o rochie cosi tivurile dacă este nevoie, mărgele, desenezi cu acul, depinde de cum vrei să arate, asta pe lângă faptul că uscarea definitivă este după 24 de ore. Pentru îmbrăcăminte îţi folosesc şi ceva cunoştinţe în ale croitoriei, puţină aritmetică şi vedere în spaţiu. Pentru fiecare piesă fac şablon separat după măsurile clientei, se aplică o formulă de calcul pentru măsuri astfel acel şablon devine blatul meu de lucru. Lâna prin frecare cu apă caldă are tendinţa de a se compresa în medie cu 40%, prin urmare şi şablonul are o dimensiune impresionabilă. După care se aşează lâna îmbinată printr-o tehnică specială în câte straturi vrem (depinde cât de gros vrem să fie materialul rezultat) şi se începe procesul de feltuire care se poate termina şi după 10, 12 ore. De aceea spun că este accesibilă numai şi numai dacă te pasionează şi îţi plac surprizele. Pentru că niciodată nu îţi iese identic, de fiecare dată este altceva unic.

   3. Majoritatea asociem lâna cu ceva rigid, uneori deranjant pentru piele. Ce tratamente se folosesc înainte, iar ea să devină moale şi fină pentru a fi purtată?

    Flori Dinu: Această este o altă poveste pe care n-am aprofundat-o încă, dar vă pot împărtăşi ce ştiu eu. Această lână pe care o folosesc este merinos atât de fină de pare mătase, are între 18- şi 20 de microni, ce-a folosită la coliere şi îmbrăcăminte, aceasta este trasă în bandă şi vopsită cu coloranţi naturali extraşi din diferite plante exotice (suc de rodie, cerneală de sepie, etc). În nici-un caz nu este acea lână care înţeapă pe care o ştiam. Uneori o poţi achiziţiona în amestec cu fibre de mătase. De asemenea în procesul de împâslire se folosesc diverse fibre naturale pentru a creea aspecte sau texturi care îi dau o anumită prestanţă materialului. Pentru alte creaţii cum ar fi cele denumite “sculptură în lână” (gen păpuşi, căsuţe, jucării sau obiecte decorative în general) se foloseşte o lână mai aspră de 22, 24, 28 de microni care conferă o anumită duritate. Eu o achiziţionez de la distribuitori care o aduc din Anglia, Germania, America latină.

   4. Haine, bijuterii, pălării colorate sau pictate-ce alte produse mai ştiţi să confecţionaţi?

   Flori Dinu: Acesta este motivul care m-a făcut să mă îndrăgostesc şi mai mult de lână, poţi face ce vrei. După cum aţi spus, haine, bijuterii, pălării, obiecte de decor, încălţăminte, jucării, tablouri, mănuşi că este iarnă iar ;), tapiţerii, feţe de masă, costumaţii, huse pentru diverse obiecte, sau huse haioase pentru cărţi, celulare, tablete. Nici nu-mi mai vine în minte ce am făcut însă în mod cert mai am destule ne-făcute 😉 .

interviu-flori-dinu-europolis

   5. Experienţa îşi spune cuvântul, dar orice sfat este util pentru cei care doresc să experimenteze “îmblânzirea” lânei.

    Flori Dinu:Un sfat..pff cred că primul ar fi să nu le fie frică de lână sau de eşec, orice greşeală se poate transforma în ceva unic şi inedit. Ce dacă nu iese o geantă, poate fi însă un portofel minunat, data viitoare o să fie super-geantă.

   6. Produsele create de dvs. sunt unicat. Cum reuşiţi să echilibraţi raportul calitate-preţ? Se comercializează cel mai bine în atelierul de creaţie Europolis sau în cel virtual? Unde puteţi fi contactată de către persoanele interesate?

    Flori Dinu:După părerea mea dacă nu o faci pentru că-ţi place şi o faci doar ca afacere, raportul calitate/preţ nu există momentan în România. Preţul produselor reflectă materialele şi celelalte plăţi datorate statului sau diverşilor furnizori iar din ce rămâne clar se reinvestesc în noi materiale (întotdeauna apare ceva ce n-ai) sau în maşini şi unelte. Eu personal nu prea ştiu “să mă vând” dacă cuiva îi place mult ceva îi dau şi gratis – să nu mai spuneţi la nimeni ;))))))) Comercializarea o fac şi în mediul online şi în atelier, nu pot spune că predomină unul sau altul, pot spune că se preced, când nu am comenzi din magazin, apare în online astfel tot timpul am ceva de făcut. Mă puteţi găsi în atelierul din Slobozia, str. Matei Basarab, Bl. 29, Magazin-Atelier Europolis şi în online pe pagina de facebook sau Europolis.

interviu-flori-dinu-europolis1

    7. Cu ce gânduri/planuri începeţi anul 2017? Vă doriţi ceva anume sau vă lăsaţi purtată de val/trend?

    Flori Dinu: Pentru 2017 pregătesc o transformare a atelierului şi a modului de prezentare. Am multe proiecte puse pe hârtie care aşteaptă să fie “puse” pe lână şi pe ii-le mele stilizate. Trendul îl mai şi facem purtaţi de val că să zic aşa 😉 dar da, trebuie să mă adaptez continuu. Îmi doresc foarte tare ca anul 2017 şi anii ce vor să vină să mi se împlinească tot ce-i bun şi frumos în ce fac şi în viaţă. Acelaşi lucru vă doresc dumneavoastră şi cititorilor dumneavoastră.

        La mulţi ani!

Mulţumim pentru interviu!

Autor: Coman Iasmina şi Drăgan Milica

One thought on “Interviu Flori Dinu-Atelier de creaţie Europolis

Leave a Reply

